Definisi Ekonomi Islam/Syariah
menurut beberapa Ekonom Islam
- Muhammad Abdul Mannan
"Ekonomi Islam merupakan ilmu
pengetahuan sosial yang mempelajari masalah-masalah ekonomi rakyat yang
diilhami oleh nilai-nilai Islam".
- M.M Metwally
"Ekonomi Islam dapat didefinisikan
sebagai ilmu yang mempelajari per4ilaku muslim (yang beriman) dalam suatu
masyarakat Islam yang mengikuti Al Quran,Hadits Nabi,Ijma dan Qiyas".
- Hasanuzzaman
"Ilmu ekonomi Islam adalah
pengetahuan dan aplikasi dari anjuran dan aturan syariah yang mencegah
ketidakadilan dalam memperoleh sumber daya material sehingga tercipta kepuasan
manusia dan memungkinkan mereka menjalankan perintah Allah dan
masyarakat".
Tiga Prinsip Dasar Yang Menyangkut
sistem ekonomi Syariah menurut Islam
- Tawhid, Prinsip ini merefleksikan bahwa penguasa dan pemilik tunggal atas jagad raya ini adalah Allah SWT.
- Khilafah, mempresentasikan bahwa manusia adalah khalifah atau wakil Allah di muka bumi ini dengan dianugerahi seperangkat potensi spiritual dan mental serta kelengkapan sumberdaya materi yang dapat digunakan untuk hidup dalam rangka menyebarkan misi hidupnya.
- ‘Adalah, merupakan bagian yang integral dengan tujuan syariah
(maqasid al-Syariah). Konsekuensi dari prinsip Khilafah dan ‘Adalah
menuntut bahwa semua sumberdaya yang merupakan amanah dari Allah harus
digunakan untuk merefleksikan tujuan syariah antara lain yaitu; pemenuhan
kebutuhan (need
fullfillment), menghargai sumber pendapatan (recpectable source of earning), distribusi pendapatan dan kesejah-teraan yang merata (equitable distribution of income and wealth) serta stabilitas dan pertumbuhan (growth and stability).
Empat Ciri/Sifat Sistem Islam
- Kesatuan (unity)
- Keseimbangan (equilibrium)
- Kebebasan (free will)
- Tanggungjawab (responsibility)
1. Melibatkan Tuhan
Orang Islam berekonomi dengan niat kerana Allah dan mengikut peraturan dan hukum-hakam Allah Taala. Matlamatnya ialah untuk mendapat redha dan kasih sayang Allah. Syariat lahir dan batin ditegakkan dan hati tidak lalai dari mengingati Tuhan. Aktiviti berniaga dianggap zikir dan ibadah kepada Allah SWT. Ia adalah jihad fisabilillah dan menjadi satu perjuangan untuk menegakkan Islam dan mengajak manusia kepada Tuhan. Sesibuk manapun berniaga, Allah SWT tidak dilupakan. Berekonomi dan berniaga secara Islam adalah di antara jalan untuk menambah bekalan taqwa.
2. Berlandaskan taqwa
Kegiatan ekonomi dalam Islam merupakan jalan untuk mencapai taqwa dan melahirkan akhlak yang mulia. Ini adalah tuntutan Tuhan. Kalau dalam sistem ekonomi kapitalis, modalnya duit untuk mendapatkan duit, tetapi dalam ekonomi Islam modalnya taqwa untuk mendapatkan taqwa.
Dalam Islam, berekonomi adalah untuk memperbesar, memperpanjang dan memperluaskan syariat Tuhan. Ekonomi itu jihad dan ibadah. Oleh itu tidak boleh terkeluar dari konsep dan syarat-syarat ibadah. Niatnya, perlaksanaannya dan natijahnya kena betul. Kegiatan ekonomi atau perniagaan yang dibuat itu tidak haram dan tidak melibatkan perkara-perkara yang haram. Ibadah asas seperti solat, puasa dan sebagainya tidak boleh ditinggalkan. Kalau solat ditinggalkan, ibadah berekonomi sepertimana juga ibadah-ibadah yang lain akan dengan sendirinya tertolak.
Hasil dari ekonomi yang berlandaskan taqwa, akan lahir ukhuwah dan kasih sayang, kemesraan, bertolong bantu, bersopan santun, mendahulukan kepentingan orang lain dan berbagai-bagai lagi sifat-sifat yang luhur. Premis perniagaan berasaskan taqwa adalah pusat bina insan yang cukup praktikal dan menguntungkan.
Semua yang terlibat dengan kegiatan ekonomi Islam ini akan menjadi tawadhuk dan rendah diri. Akan terhapus penindasan, penekanan, penzaliman dan ketidakadilan. Tidak ada krisis, pergaduhan dan jenayah. Ketakutan dan kebimbangan akan lenyap. Akhirnya masyarakat jadi aman, damai dan hidup penuh harmoni.
Ekonomi Islam lebih mementingkan sifat taqwa daripada modal kewangan yang besar. Ilmu, pengalaman, kemahiran, kekayaan alam semulajadi dan sebagainya. Orang bertaqwa itu dibantu Tuhan seperti dalam firman-Nya maksudnya:
“Allah itu pembela bagi orang-orang yang bertaqwa” (Al Jasiyah: 19).
Orang yang bertaqwa itu, usahanya sedikit tetapi hasilnya banyak. Apatah lagi kalau usahanya banyak. Kalau orang yang bertaqwa menghadapi masalah, Allah akan mengadakan baginya jalan keluar dan dia diberi rezeki oleh Allah dari sumber-sumber yang tidak disangka-sangka.
3. Penuh suasana kekeluargaan
Dalam premis perniagaan Islam di mana ada tuan punya atau pengurus dan pekerja, terjalin kemesraan dan kasih sayang seperti dalam satu keluarga. Pengurus seperti ayah. Penyelia-penyelia seperti kakak dan abang. Para pekerja seperti anak. Ayah menjaga keperluan lahir batin anak-anak. Ini termasuk didikan agama, makan minum, keselamatan, kesihatan, pakaian, tempat tinggal, kebajikan dan sebagainya.
4. Penuh kasih sayang
Islam menganggap berekonomi itu ibadah. Iaitu ibadah menerusi khidmat kita kepada sesama manusia. Manusialah yang Tuhan tuntut supaya kita berkasih sayang dengan mereka.
Justeru itu, pelanggan dan ahli-ahli masyarakat tidak dilihat seperti orang lain bahkan saudara-mara. Pelanggan yang datang kepada premis perniagaan dilayan sebaik mungkin seperti tetamu. Mereka datang membawa rahmat dan kembalinya menghapuskan dosa. Pelangganlah tempat mereka mencurah bakti dan khidmat. Pelanggan jugalah orang yang membantu mereka memperbaiki dan mendidik hati. Oleh itu, pelanggan sungguh mahal dan sungguh istimewa. Mereka diberi kemesraan dan kasih sayang. Berbakti dan berkhidmat bukan setakat memberi pelanggan apa yang mereka mahu. Ia termasuk pembelaan dan kebajikan. Kalau ada pelanggan yang memerlukan barangan dan khidmat tetapi nyata tidak mampu membayar harganya, demi Tuhan yang mengurniakan kasih sayang, dia dibolehkan membayar ikut sesuka hatinya. Kalau dia fakir dan miskin hingga tidak mampu bayar langsung, maka menjadi tanggungjawab pihak yang berniaga pulalah untuk memberikan keperluannya itu dengan percuma. Tuhanlah yang akan membayarkan untuknya. Inilah ekonomi taqwa dan kasih sayang.
Dalam ekonomi kapitalis, tidak ada kasih sayang. Mereka hanya mahukan duit para pelanggan. Jangankan hendak membantu manusia, bahkan mereka sanggup menyusahkan, menekan, menindas dan menipu manusia demi untuk mengejar keuntungan.
5. Keuntungan perniagaan untuk masyarakat
Dalam ekonomi Islam, keuntungan ada dua bentuk. Satu adalah keuntungan maknawi dan satu lagi keuntungan maddi (material). Islam mengajar ahli ekonomi dan peniaganya untuk mengutamakan untung maknawi daripada untung material. Kalaupun ada keuntungan material, ia perlu dihalakan semula dan diperguna untuk kepentingan masyarakat. Islam tidak menganjurkan keuntungan material ditumpu kepada diri sendiri, keluarga, kelompok atau golongan. Keuntungan boleh diambil sekadar perlu tetapi selebihnya mesti dikembalikan kepada Tuhan melalui bantuan kepada fakir miskin dan masyarakat. Inilah apa yang dikatakan bersyukur.
Ekonomi Islam lebih mementingkan khidmat kepada masyarakat daripada mengumpulkan keuntungan material yang besar. Keuntungan material kalaupun ada, perlu disalurkan semula kepada masyarakat.
6. Tidak ada hutang berunsur riba
Islam tidak membenarkan riba. Iaitu pinjaman berfaedah (berbunga) tetap untuk jangka masa yang tertentu. Islam ada cara tersendiri untuk menjana model dan kewangan. Antaranya ialah mudharabah, musyarakah, berkorban dan sebagainya.
Riba mencetus berbagai masalah dan krisis. Ia sangat menekan, menindas dan mencekik si peminjam. Si peminjam boleh terjerat dalam satu ikatan yang dia tidak mampu ungkaikan atau terjatuh ke dalam satu lubang yang dia tidak mampu keluar. Orang atau pertubuhan yang memberi pinjaman riba menjadi kaya tanpa usaha. Dia menjadi kaya atas titik peluh orang lain.
Riba dalam ekonomi membuatkan harga barangan dan khidmat menjadi tinggi kerana untung lebih terpaksa dicari untuk membayar kadar faedah riba. Usaha ekonomi yang berasaskan riba juga tertakluk kepada tekanan kerana lagi lama pinjaman tidak dibayar, lagi banyak faedah atau bunganya
Sistem ekonomi islam adalah sekumpulan dasar-dasar umum
ekonomi yang di simpulkan dari Al-Qur’an dan sunnah, dan merupakan bangunan
perekonomian yang di dirikan atas landasan dasar-dasar tersebut yang sesuai
dengan kondisi lingkungan dan masa.
“Dan katakanlah, bekerjalah kamu, karena Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat pekerjaan itu”.
Karena kerja membawa pada keampunan, sebagaimana sabada Rasulullah Muhammad saw: “Barang siapa diwaktu sorenya kelelahan karena kerja tangannya, maka di waktu sore itu ia mendapat ampunan”.(HR.Thabrani dan Baihaqi)
Ciri-ciri sistem perekonomian Islam :
1. Sistem perekonomian Islam terlepas dari sistem perekonomian kapitalisme maupun sosialisme. Sistem kapitalisme didominasi keberpihakan kepada para pemodal dan banyak melalaikan hak-hak kaum buruh, sementara sistem sosialisme didominasi oleh keberpihakan kepada kaum buruh dan banyak melalaikan hak-hak pemilik modal. Dan sistem perekonomian Islam adalah sistem yang berada di tengah-tengah di antara dua sistem di atas. Sistem perekonomian Islam menjamin para pemodal untuk mengembangkan modal dan hartanya dengan tetap menjamin hak-hak kaum buruh dan para dhu’afa ( masyarakat ekonomi lemah ).
2. Sistem ekonomi Islam memberikan hak kepemilikan kepada perorangan tetapi dengan menetapkan batasan-batasan syar’i dalam peredaran harta benda tersebut sehingga tidak menganiaya kaum buruh dan para dhu’afa. Ketika sistem sosialisme merampas hak kepemilikan perorangan, dan sistem kapitalisme menetapkan kepemilikan perorangan secara berlebih dengan mengabaikan hak masyarakat ekonomi lemah, maka sistem ekonomi Islam memberikan hak kepemilikan kepada perorangan dengan diimbangi penetapan kewajiban para pemodal terhadap kaum buruh dan para dhu’afa.
3. Sistem perekonomian Islam tegak di atas sikap adil dan berimbang dalam memberikan hak dan kewajiban kepada para pemodal maupun kaum buruh dan para dhu’afa.
4. Sistem perekonomian Islam merealisasikan sikap saling mengasihi dan saling bantu antara para pemilik modal dengan para buruh dan kaum dhu’afa.
5. Sistem perekonomian Islam berdiri di atas akhlak mulia dan perilaku terpuji yang diajarkan oleh agama Islam, sehingga sistem ekonomi Islam melarang saling menipu, saling menindas, saling memfitnah dan saling merugikan.
6. Dalam sistem perekonomian Islam dikenal ada 3 ( tiga ) hak : hak kebebasan untuk bekerja, hak kepemilikan perorangan dan hak waris.
1. Sistem perekonomian Islam terlepas dari sistem perekonomian kapitalisme maupun sosialisme. Sistem kapitalisme didominasi keberpihakan kepada para pemodal dan banyak melalaikan hak-hak kaum buruh, sementara sistem sosialisme didominasi oleh keberpihakan kepada kaum buruh dan banyak melalaikan hak-hak pemilik modal. Dan sistem perekonomian Islam adalah sistem yang berada di tengah-tengah di antara dua sistem di atas. Sistem perekonomian Islam menjamin para pemodal untuk mengembangkan modal dan hartanya dengan tetap menjamin hak-hak kaum buruh dan para dhu’afa ( masyarakat ekonomi lemah ).
2. Sistem ekonomi Islam memberikan hak kepemilikan kepada perorangan tetapi dengan menetapkan batasan-batasan syar’i dalam peredaran harta benda tersebut sehingga tidak menganiaya kaum buruh dan para dhu’afa. Ketika sistem sosialisme merampas hak kepemilikan perorangan, dan sistem kapitalisme menetapkan kepemilikan perorangan secara berlebih dengan mengabaikan hak masyarakat ekonomi lemah, maka sistem ekonomi Islam memberikan hak kepemilikan kepada perorangan dengan diimbangi penetapan kewajiban para pemodal terhadap kaum buruh dan para dhu’afa.
3. Sistem perekonomian Islam tegak di atas sikap adil dan berimbang dalam memberikan hak dan kewajiban kepada para pemodal maupun kaum buruh dan para dhu’afa.
4. Sistem perekonomian Islam merealisasikan sikap saling mengasihi dan saling bantu antara para pemilik modal dengan para buruh dan kaum dhu’afa.
5. Sistem perekonomian Islam berdiri di atas akhlak mulia dan perilaku terpuji yang diajarkan oleh agama Islam, sehingga sistem ekonomi Islam melarang saling menipu, saling menindas, saling memfitnah dan saling merugikan.
6. Dalam sistem perekonomian Islam dikenal ada 3 ( tiga ) hak : hak kebebasan untuk bekerja, hak kepemilikan perorangan dan hak waris.
No comments:
Post a Comment